Briškula: Kompletna pravila i uputstvo za igru

Briškula je jedna od brojnih kartaških igara koje se upražnjavaju u Srbiji. Potekla je iz Italije, pa se zato i igra sa špilom od 40 karata, takozvanim “italijankama”. Cilj je osvojiti 61 punat i više. U ovom tekstu pronaći ćete kompletna pravila koja je za vas pripremio Legalbet. Čak i početnici, koji žele da probaju briškulu, naučiće osnove igre.

Šta je potrebno za igru briškula?

Vrlo malo stvari, zapravo. Karte i olovka i papir za praćenje rezultata.

Karte za briškulu (italijanske karte)

Kao što smo već spomenuli, koristi se špil od 40 karata.

Boje i znakovi (4): Baštoni, kope, špade, dinari

Briškula karte (10 po boji): A-3-Kralj-Konj-Fanta-7-6-5-4-2 (po opadajućoj vrednosti)

Budući da u svakoj boji postoji po 10 karata, ukupan broj karata na raspolaganju igračima je 40.

Ovu igru je moguće igrati i sa francuskim špilom, u kom slučaju je neophodno ukloniti višak karata, tako da ih ostane 40. Štihovi iz italijanskog špila menjaju se kraljem, kraljicom i žandarom. Boje se takođe menjaju (i dalje ih ima četiri), ali sama ideja igre ostaje ista.

Broj igrača

Postoje dve glavne varijacije kada je u pitanju igra briškula:

  • Jedan na jedan: dva igrača, sa veoma jednostavnom dinamikom.
  • U parovima: četiri igrača koja sede naspram svog partnera. U ovoj varijanti često se koriste tajni signali.

Rang karata

Kao i obično, as je najjača karta. Ali, po sledećoj karti se ova igra razlikuje od mnogih drugih, budući da je naredna najača - 3, odnosno trica. Potom je redosled uobičajen: K-Q-J-7-6-5-4-2, što znači da je 2 najslabija. Jedina razlika je što se u italijanskom špilu umesto dame koristi konj.

Kako se igra briškula: Tok igre 

U poređenju sa brojnim domaćim kartaškim igrama, briškula je prilično jednostavna. 

1. Deljenje i određivanje aduta 

Špil se promeša, a svaki igrač dobija po 3 karte. Potom se sledeća karta stavlja na talon, licem okrenuta na gore. Upravo ovo je adut odnosno briškula. Ukoliko je reč o karti koja je u boji dinari (karo), to će biti adut boja. Ostatak karata se stavlja preko nje, ali tako da ona ostane vidljiva.

2. Igranje štihova 

Briškula pravila nalažu da svaki igrač odigrava jednu kartu, počev od igrača koji se nalazi desno od delioca. Ako igraju samo dva igrača, počinje igrač koji nije delio karte. Igrač koji je bacio jaču kartu osvaja ruku, a pobednik prethodne ruke započinje narednu. U ovoj igri ne morate da pratite boju. Evo kratkog pregleda štihova za dva igrača:

  1. Prvi igrač odigrava jednu kartu. To može da bude bilo koja karta.
  2. Protivnik takođe odigrava jednu kartu. 
  3. Igrač sa jačom rukom nosi karte.
  4. Počinje nova ruka.

U svakoj ruci odnosno štihu, prva karta je vodeća. Da bi pobedio, protivnik treba da odigra kartu iste boje, ali jaču (ne zaboravite na “tricu”: ona je po jačini odmah iza asa, tako da predstavlja vrlo snažnu kartu). Može i da odigra adut odnosno briškulu, jer on pobeđuje sve. Ukoliko su u igri dva aduta, pobeđuje onaj jači.

Hajde da vidimo kako se igra Briškula na jednom primeru.

Pre igre: deljenje/briškula je 6 dinari.

Štih 1: Igrač A odigrava 7 špade (vodeća karta).

Igrač B izbacuje 4 dinari.

Igrač B osvaja štih jer je koristio adut: a on pobeđuje sve.

Štih 2: Igrač B počinje, jer je on nosio prethodnu ruku. Odigrava kralja kope.

Igrač A odigrava asa kope. On pobeđuje: to je ista boja, ali jača karta.

Štih 3: Igrač A odigrava 5 dinari.

Igrač B baca 3 dinari. 

Igrač B pobeđuje: “3” je jača karta.

Štih 4: Igrač B izbacuje 6 špade.

Igrač A odigrava 5 baštoni. 

Igrač B pobeđuje, jer igrač A nije pratio boju, niti je izbacio adut. Ali, na to je prema pravilima imao pravo.

Napominjemo da igrač može da izbaci koju god kartu da želi. Jasna su pravila Briškule: ne postoji obaveza praćenja boje u ovoj igri.

U parovima se igra u smeru suprotnom od kazaljke na satu. Tim uzima štih od sve četiri karte (budući da postoje četiri igrača, a svaki izbacuje po jednu kartu), ukoliko jedan od članova tima pobedi sa svojom kartom.

3. "Vučenje" karata

Svaki igrač pravi svoju gomilu štihova koje je pokupio, i stavlja ih licem okrenutim nadole. Pobednik štiha prvo uzima novu kartu. Drugi igrači ga prate, pa svako treba da ima 3 karte pre nego što počne sledeći štih.

Adut karta na dnu je poslednja koja se vuče. Igra se nastavlja sve dok se ne izvuku sve karte.

Brojanje punata i proglašenje pobednika

Što se tiče vrednosti karata, one će vam doneti poene odnosno punte, ali to ne rade sve. Kako poeni odlučuju pobednika možete da vidite u našoj tabeli koja objašnjava brojanje punata u briškuli.

Karta

Vrednost (punti)

As

11

Trica

10

Kralj

4

Konj

3

Fanta

2

Ostale (7, 6, 5, 4, 2)

0

Ako napravimo jednostavnu računicu, videćemo da sve karte u jednoj boji daju 11+10+4+3+2+0=30 poena. Shodno tome, 30 x 4 = 120 poena, što je ukupan broj poena ili punata u igri. Igrač ili ekipa koji osvoje 61+ poena proglašavaju se pobednikom.

"Akvare" ili motevi: Tajni znakovi u briškuli

Kada se igra u parovima, dozvoljeno je slati tajne signale svom partneru, a oni se odnose na posedovanje briškula karata. Pokušaćemo da objasnimo šta su to akvare briškula.

  • As briškule: Blagi osmeh je znak da imate asa aduta.
  • Trica briškule: Napućene usne ukazuju da imate tricu briškulu.
  • Kralj briškule: Kratak pogled uvis znači da je u vašoj ruci kralj adut.
  • Fanta: Slegnite ramenima kako biste poslali poruku da imate ovu kartu.

Često postavljana pitanja (FAQ)

Da li se briškula može igrati sa običnim špilom karata?

Moguće je koristiti i francuski špil, a ne talijanske karte. Eliminišite nepotrebne karte kako bi vam ostalo 40. Jedina očigledna razlika je u bojama, ali pravila i ideja igre ostaju isti.

Šta se dešava ako oba tima imaju tačno 60 punata?

To označava nerešen ishod između ekipa ili pojedinačnih igrača.

Koja je razlika između briškule i trešete?

Briškula je generalno gledano lakša. U igri trešete morate da pratite boju, dok briškula to ne zahteva.

Copy the token