Kanasta: Kompletna pravila, bodovanje i strategije
Kanasta je popularna, ali i izazovna kartaška igra koja pripada “porodici” Remija. Igra se sa dva špila karata koji uključuju i džokere. Cilj je da se osvoji 5.000 poena tako što ćete napraviti grupe karata iste jačine, a najpre da se formira “kanasta” - skup od sedam karata iste jačine. Ako vas zanima kako se igra kanasta i kako se boduje, ovo je tekst za vas.
Šta je potrebno za igru kanasta?
Sve što vam je potrebno kada je u pitanju igra kanasta:
- Broj igrača: 2 ili 4 (Kanasta u parovima)
- Karte: 2 standardna špila od 52 karte + 4 džokera (ukupno 108 karata)
- Dodatno: Papir i olovka za bodovanje
Vrednost karata i specijalne karte
Pravila za kanastu propisuju da svaka karta ima određenu vrednost, koja se uzima u obzir prilikom bodovanja:
|
Karta |
Points |
|---|---|
|
7, 6, 5, 4 |
5 |
|
Kralj, Dama, Žandar, 10, 9, 8 |
10 |
|
As, Dvojka |
20 |
|
Džoker |
50 |
|
Crna trojka |
5 |
|
Crvena trojka |
100 za svaku kartu i 800 za 4 karte |
Specijalne karte u kanasti
U kanasti pojedine “zamenske”, odnosno “divlje” karte utiču i na bodovanje, ali i mogu da promene tok cele ruke:
Dvojka: Dvojka je višenamenska posebna karta. Kada se baci na a versatile wild card. Kada se baci na gomilu odbačenih karata, ona je zamrzava i sprečava narednog igrača da je uzme. Uz to, dvojka može da bude i džoker, odnosno da zameni bilo koju kartu prilikom formiranja meldova ili kanasti. Zato je ova karta veoma vredan resurs za kompletiranje setova.
Crna trojka (Trojka tref ili pik): I crna trojka može da blokira škartirane karte, ali samo na jednu rundu.
Džoker: Kao i dvojka, i džoker može da zameni bilo koju kartu kako bi se formirala kanasta (kombinacija sedam ili više istih karata). I on zamrzava škartiranu gomilu isto kao dvojka.
Kada je reč o korišćenju zamenskih karata, svaka kombinacija mora da sadrži najmanje dve obične (dakle ne zamenske) karte. Drugo pravilo je da nijedan set ne sme da sadrži više od tri zamenske karte.
Tok igre: Korak po korak
Kanasta pravila nisu nimalo jednostavna, pa ćemo pokušati da ih objasnimo korak po korak.
1. Deljenje Karata
Svaki igrač na početku dobija 11 karata (kada se igra 2 na 2) odnosno 15 karata (prilikom igranja jedan na jedan). Preostale karte čine špil. Prva karta sa špila stavlja se na početak gomile za izbacivanje karata.
2. Prvo izlaganje na sto
Kako bi igrač mogao da započne igru, on mora da ima minimalnu vrednost melda. Vrednost zavisi od broja osvojenih poena:
- 50 – ako igrač/ekipa ima od 0 do 1495 bodova,
- 90 – ako igrač/ekipa ima od 1500 do 2995 bodova,
- 120 – ako igrač/ekipa ima 3000 ili više bodova,
- 15 – ako igrač/ekipa ima negativni broj bodova.
3. Potez Igrača
Na samom početku, prvi igrač vuče jednu kartu iz špila ili (pod posebnim uslovima, navedenim u nastavku teksta) sa gomile odbačenih karata. Potom, ako želi, može da napravi meld. Nakon toga, mora da se izbaci jedna karta (obično ona najbeskorisnija). Po pravilu, ove karte nemaju svoj par, odnosno nemaju potencijal da formiraju kombinaciju, a nose i mali broj bodova. Ukoliko igrač ne odigra ništa, mora da izbaci jednu kartu.
U igri 1 na 1, svaki igrač dodaje karte samo sopstvenim kombinacijama. Kada se igra kanasta u parovima, partneri prave zajedničke kombinacije. Igrač odnosno tim ne mogu da formiraju dve kombinacije od karata iste vrednosti.
4. "Kupovina" špila za bacanje
Kao što smo pomenuli ranije, možete da uzmete jednu kartu iz špila za bacanje, odnosno onu na vrhu - sem ako se radi o džokeru, crnoj trojci ili dvojci. Ipak, ovo je moguće uraditi samo ukoliko odmah potom možete da napravite kombinaciju najmanje tri karte iste jačine, i to koristeći tu kartu. Dakle, morate da imate najmanje dve iste karte (jedna može da bude zamenska) u svojoj ruci i da ih potom odmah odigrate. Nakon toga, dobićete ceo špil za bacanje.
Međutim, u ovom špilu može da se nalazi neka zamenska karta ili crna trojka. Crna trojka blokira škartirani špil na jedan potez. Džoker ili dvojka postavljaju se ukoso preko špila, kako bi bilo jasno da je ta gomila zamrznuta.
Jedan igrač može da uzme gornju kartu sa tog špila (i sve karte ispod nje) na jedan od tri načina:
- Polaganjem najmanje dve obične karte istog ranga kao i ona koja se nalazi na vrhu gomile (to je i jedini način da se uzme zamrznuti špil).
- Polaganjem jedne obične i jedne zamenske karte istog ranga kao što je karta na vrhu gomile.
- Dodavanjem gornje karte na postojeći meld na svojoj strani.
5. Formiranje kanasti
Najvrednije kombinacije u igri nazivaju se kanaste, po samom nazivu igre. Kanaste predstavljaju kombinaciju sedam karata iste jačine. Postoje dve vrste, u zavisnosti od toga kako su napravljene:
- Čista kanasta: 7 istih karata bez džokera/dvojkama.
- Prljava kanasta: 7 istih karata sa džokerima/dvojkama.
Važno je razumeti da ne morate da položite kanastu u jednom potezu - ona može postepeno da se gradi.
Kraj igre i proglašenje pobednika
Klasična igra kanasta završava se kada jedan tim dostigne granicu od 5.000 bodova. Rezultati se sabiraju, a tim sa većim ukupnim skorom proglašava se pobednikom.
Ipak, u mnogim online verzijama igra može da se završi i pre nego što neko dostigne 5.000 poena, recimo kada nestane karata u špilu ili kada jedan igrač odigra sve svoje karte i tako “izađe”. U tom slučaju, bodovi se odmah sabiraju, a pobeđuje onaj tim ili igrač sa najboljim učinkom u tom trenutku. Zato je važno da vodite računa o svojim poenima pre nego što izbacite sve karte i izađete, jer možete da budete prvi koji izlazi ali da imate najmanje bodova.
Postoji i još jedan poseban način završavanja partije u kanasti, poznat i kao sakriveni ili tajni izlazak.
Do njega dolazi kada igrač završi rundu bez konsultovanja sa svojim partnerom (u timskoj igri) i bez izlaganja karata sve do poslednjeg poteza.
Da bi izašao skriveno, igrač mora da izloži sve tražene kombinacije odjednom - uključujući najmanje jednu kanastu - i potom da odbaci poslednju kartu kako bi završio rundu. To može da vam donese dodatne poene, ali predstavlja rizičnu strategiju: možete da odete u veliki minus ako protivnik završi pre vas.
Bodovanje u kanasti: Kako se računaju poeni?
Igra kanasta ima sopstveni sistem bodovanja. Poeni se dodeljuju za formirane kombinacije i za odigrane karte, ali postoje i dodatni bonusi i kazne.
Bodovi za kanaste i bonuse
|
Kombinacija/Akcija |
Bodovi |
|---|---|
|
Čista kanasta |
500 |
|
Prljava kanasta |
300 |
|
Svaka crvena trojka |
100 |
|
Sve četiri crvene trojke |
800 |
|
Izlazak ("Zatvaranje") |
100 |
|
Skriveni izlazak |
100-200 |
Sve kombinacije koje nisu kanasta računaju se kao zbir vrednosti karata.
Obračun poena na kraju runde
Kanasta bodovanje obično funkcioniše ovako: na kraju svake runde, sabiraju se svi poeni od meldova i bonusa, a od toga se oduzima vrednost svih karata koje igrač ima u ruci, i primenjuju potencijalne kazne.
U mnogim varijantama, na primer, neuspešan skriveni izlazak kažnjava se sa 100 poena.
U pojedinim verzijama igre, crna trojka u ruci na kraju runde donosi 500 negativnih poena.
Pravila igre mogu da se značajno razlikuju u zavisnosti od toga da li igrate klasičnu verziju, kanastu online, ili ste se sa ostalim igračima dogovorili o posebnim pravilima.
Saveti za početnike koji igraju kanastu
- Prvo odbacite karte manje vrednosti ili one sa manjim potencijalom za formiranje meldova.
- Pažljivo pratite špil sa odbačenim kartama i pokušajte da zapamtite koje su karte bačene na njega. Tako ćete lakše odlučiti šta je bezbedno odbaciti, kako protivnik ne bi preuzeo celu gomilu.
- Pratite meldove vaših rivala kako im ne biste pomogli time što ćete baciti kartu kojom bi oni kompletirali set.
- Ne čekajte dugo sa izlaganjem meldova, pošto previše karata u ruci može da dovede do kazni ili do propuštenih prilika - sem ukoliko ne pokušavate da izvedete skriveni izlazak.
- Sačuvajte svoje zamenske karte (džokere i dvojke) kako biste kompletirali kanastu pri kraju runde. To funkcioniše ovako: skupljate zamenske karte, a na kraju imate 2-3 para karata u svojoj ruci. Zamenske karte rasporedite u ove parove, izbacite svoje karte pre rivala, i dobićete 100 dodatnih poena. Sem toga, i vaš protivnik će izgubiti poene zbog karata koje ima u rukama.
- Bolje je formirati prirodne kanaste nego žuriti da ih oformite sa zamenskim kartama, jer donose više poena.
- Proverite koliko imate poena pre izlaska - uverite se da vaš zbir prelazi onaj vašeg protivnika, kako se ne bi desilo da izgubite čak i ako ste prvi izašli.
- Ponekad je pametno blokirati špil sa izbačenim kartama pomoću džokera ili dvojke, kako protivnici ne bi mogli da uzmu karte i formiraju svoje kanaste.
Često postavljana pitanja (FAQ)
U igri kanasta jedan na jedan, igrači mogu da dodaju karte samo u svoje meldove. Kada se igra kanasta u dvoje, partneri zajedno rade na izgradnji meldova. Važna napomena: igrač ili tim ne sme da formira više od jednog melda pomoću karata istog ranga.
Ukoliko uzmete crvenu trojku, morate da je okrenete licem nagore ispred sebe, povučete zamensku kartu, i zadržite je kako biste dobili bonus od 100 poena na kraju runde. Ako sakupite sve četiri crvene trojke, dobićete dodatnih 800 poena.
Apsolutno. Moguće je formirati više kanasti u jednoj rundi - zapravo, to je i ključni deo strategije za pobedu u ovoj igri. Svaka formirana kanasta donosi dodatne poene, tako da će vam rezultat biti bolji što ih više napravite.